Dechová muzika Radomysle/Духова музика Радомишля./

5. července 2007 v 15:09 | Sevruk Michal ( Михайло Севрук)

.
Духова музика Радомишля.

Історія духової ї музики починається в давні часи.Як свідчить Біблія, згадка про сурми описана у звернені Гедеона до воїнів у визвольній війні, де Гедеон окрім зброї дав кожному із своїх 300 воїнів сурми і переміг силу-силенну ворожого війська. Так що і в далекі часи військовики добре розуміли роль музики для створення психологічного настрою своїх воїнів.
У Києві, як свідчить історія, духовий оркестр з'явився ще за часів Магдебурзького права (у 1627 році). Його патріотичні мотиви надихали славне українське козацтво.У Запоріжському війську та в бойових походах козаків завжди були присутні сурми, літаври та різноманітні музични інструменти,які піднімали бойовий дух козаків.Новий етап у розвитку духової в тому числі і військової музики пов'язаний з державними військовими та культурними реформами Петра I. Створення на початку XVIII століття масової регулярної національної армії вимагало нової організації військово-музичної служби у військах. Указом Петра I від 19 лютого 1711 року № 2319 в усіх піхотних і кавалерійських полках були встановлені штатами військової музики. На протязі XVIII - IX століть вони поповнювалися новими і удосконаленими інструментами, змінювався репертуар оркестрів.
Взагалі історія духових оркестрів бере свій початок у середньовічній Німеччині, де у 16-17- столітті в багатьох містах з'явилися посади (вежові або баштові)музиканти, які кожної години на костельних вежах або сторожових баштах виконували хорали. В багатьох містах Німеччини і сьогодні можна побачити музикантів та послухати хоральні мелодії які виконують ансамблі мідних духових інструментів.Ці невеличкі групи згодом об'єдналися у міські та військові оркестри. Найбільшого поширення вони набули під час Французької революції та наполеонівських війн, коли треба було піднімати бойових дух військ та влаштовувати гучні народні свята.
В історії Радомишля(Радомисля) духові оркестири були поширені з давніх часів і мали дуже велику популярність.Є підстави вважати ,що оркестри які супроводжули на весіллях були з місцевих музик.За свідченнями багатьох людей переважно грали троїсти музики: сопілка або кларнет,скрипка,бубон,цимбали.Пізніше почали вводити різноманітні духові інструменти,труби,флейти,тромбони,тубу або бас-гелікон,літаври та різноманітні ударні інструменти.З часом почали виникати духові оркестри, які потім замінили троїсті музики. В Радомишльському районі жила німецька та чеська гормада.За припущеннями, саме німці та чехи привезли з собою духові музичні інструменти, які мали в цих країнах давню традицію по іх виробі та приміненні в різноманітних оркестрах.Багато радомишлян котрі служили на військовій службі привозили з собою різноманітні музичні інструменти а потім стихійно створювали різні за жанром оркестри будь то духові або народні.
Радомишль -знахoдится майже в центрі Полісся і на кордоні регіонів Волині та Київщини.В різні історічні періоди переходив з одного адміністративного упорядкування до іншлго.Після того, як Радомишль попав під адміністративне упорядкування Російської імперії (1795) в місті завжди був присутній військовий гарнізон.І для міста та городян велике значення в розвитку культури мали військові духові оркестри.Саме з реформами Петра першого,коли фактично почалося формування та створення військової музики та оркестрів, почалося розповсюдження оркестрової музики і не тільки військової але і світської.
В Радомишлі була з давніх давен велика єврейська громада яка жила окремо своїм незалежним життям.Серед ремісничого люду було багато музикантів самоучок,які створювали маленькі оркестри.Грали в основному на весіллях ,похоронах і в побудованому радомишльському театрі, а в літку у міському парку грали танці, як духовим оркестром так і клейзмерським оркестром.Як свідчать старі афіши в театрі ставились різноманітні пєси українських авторів так і російських та єврейських.В театрі конались благочинні акції ,які збирали гроші на підтримку бідних учнів гімназії та на інші потреби міста.На балах завжди грав оркестр танцювальної та бальної музики. Радомишльська клейзміровська(жидівська) музика славилася по цілій Україні Попасти на навчання до клейзмерських музик в Радомисль ,до братів Вайнштейнів, вважалося за честь.Багато євреїв з Київського та Радомисльськрго повіту проходили музичну виуку саме тут.
В багатьох населенних пунктах р-ну існували різноманітні оркестри які в основному грали на весіллях , в шинках або ще при якійсь нагоді.Починаючи з періоду заснування колгоспів в Радомишлі і в Радомишльському р-ні духові оркестри створювались майже в кожному селі та на всіх великих підприємствах, школах.У післявоєнний період і фактично до розпаду СРСР за підрахунками їх налічувалось до 50.Багато військових музикантів які служили в оркестрах під час другої світової війни створювали та успішно керували духовими оркестрами.Серед відомих, як їм говорили капельмейстерів, були Гриценко, Максименко, Мут, Лукяненко та ін.Були оркестри на пивзаводі, автопарку, машинобудівному, крохмальному,мебльвій фабриці,лісхоззагу та майже у всіх середніх школах .У лісовому господарств,і яким довгі роки керував Філіпович, був створений духовий оркестр. Оркестр неодноразово завойовував призові міста на конкурсах духових оркестрів р-ну та області.Керував оркестром А. Ратушний.
Після дрyгої світової війни в Радомишлі у військовому гарнізоні перебував артелерійський полк в якому був військовий духовий оркестр.Багато радомишлян пам'ятають про цей оркестр, а Григорій Власенко навіть був членом цього оркестру.
Серед випускників місцевої музичної школи багато музикантів духовиків які проходили слухбу у військових оркестрах..Серед них ; Михайло Севрук, Анатолій Домбровський, Віктор Саченко,Олександр Зузанський, Борис Лінгович, Володимир Мут, Володимир Капуста,Сергій Папірний та інші.
Сьгодні в Радомишлі існує лише один муніціпальний духовий оркестр, яким керує Анатолій Домбровський -трубач випускник Радомишльськіої музичної школи та Житомирського музичногоучилища ім.В.С. Косенка. (1965-1969) .
В сучасній добі молодь не тягнеться до духової музики, як це
було в після воєнні роки та в 60 - 80 роках.Спілкуючись з баготьма музикантами,
вчителями музики-духовиками на Україні навеликий жаль можу констатувати , що впала кількість самодіяльних духових колективів упала.Невідємною і незаперечною
причиною є те, що після того як розпався СРСР, велика частка
заводів, колгоспів, та інших підприємств в тому числі і клубів була
ліквідована або реорганізована і в наслідок цього нове керівництво не
маючі коштів ліквідувало оркестри.Раніше кожне більше- менше
підприємство рахувало за честь мати духовий оркестр.

Михайло Севрук .Прага 5.7.2007 р.
 

5 lidí ohodnotilo tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama